Rots en Water

Wat is Rots & Water?

Het Rots & Water-programma is een psychofysieke training die kinderen bewust maakt van hun eigen kracht en mogelijkheden. Het programma richt zich op het samen spelen, samenwerken en samen leven met anderen. De training benadrukt het herkennen van zowel je eigen kracht als die van anderen en leert kinderen in elke sociale situatie bewuste keuzeste maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties.

De Rots & Water-kenmerken

Rots & Water combineert de sterke en zwakke eigenschappen van beide concepten om kinderen te leren assertief te zijn (de Rots-kwaliteit) en tegelijkertijd open te staan voor anderen en compromissen te kunnen sluiten (de Water-kwaliteit). Het is een actieve training waarbij doen en ervaren centraal staan.

Inhoud van de training

De fundamenten van een Rots en Water-training zijn:

• Zelfvertrouwen
  • Zelfreflectie
  • Zelfbeheersing

Belangrijke onderwerpen die aan bod komen zijn:

• Stevig staan, rustig ademhalen en concentreren
  • Het herkennen en aangeven van grenzen
  • Bewuste keuzes maken en daar aan vasthouden (de Rots-kwaliteit)
  • Je verplaatsen in de ander, vriendschap en verbondenheid (de Water-kwaliteit)
  • Jezelf zijn in contact met anderen
  • Voor anderen opkomen