Overal waar gewerkt wordt zijn er wel eens misverstanden of gaat er iets niet goed. Bijna altijd kan dat samen opgelost worden. We nodigen je daarom uit om in gesprek te gaan met de leerkracht van uw kind of met de schoolleiding als er vragen of problemen zijn. In de meeste situaties kunnen we deze dan via goed overleg oplossen. Toch kan het voorkomen dat je er samen niet uitkomt, je klacht of het probleem wordt naar jouw mening niet goed opgelost of de drempel is te hoog om met de betrokkenen in gesprek te gaan. In dat geval kun je een beroep doen op een aantal personen, die je kunnen helpen met je klacht. Dit staat uitgebreid beschreven in de klachtenregeling op de website van mijnplein. Hieronder zetten we deze personen voor je op een rij.
Aan onze school zijn twee contactpersonen verbonden: een contactpersoon voor de medewerkers en een contactpersoon voor de ouders. De contactpersoon luistert, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt je eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure. De contactgegevens zijn:
Wil je in het emailbericht je contactgegevens vermelden, zodat zij je kunnen bereiken? Een inhoudelijke toelichting op het verzoek voor contact is niet nodig. Wel is het aan te bevelen kort de aard van de kwestie weer te geven. Een voorbeeld: ‘De klacht gaat over de communicatie van de school m.b.t. ons kind’.
De vertrouwenspersoon heeft een specifieke taak als het gaat om ongewenst gedrag op school (zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, machtsmisbruik, discriminatie, miscommunicatie, agressie en geweld). Hierbij biedt de vertrouwenspersoon begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De vertrouwenspersoon lost de klacht niet zelf op, maar zal ondersteunen bij het vinden van een goede oplossing. mijnplein kent vier externe vertrouwenspersonen:
Je kunt hen bereiken via het mailadres vertrouwenspersonen@mijnplein.nl. Wil je in het emailbericht je contactgegevens vermelden, zodat zij je kunnen bereiken? Een inhoudelijke toelichting op het verzoek voor contact is niet nodig. Wel is het aan te bevelen kort de aard van de kwestie weer te geven. Een voorbeeld: ‘De klacht gaat over de communicatie van de school m.b.t. ons kind’.
Als een klacht niet binnen de school kan worden opgelost, kan deze worden voorgelegd aan het schoolbestuur of ingediend worden bij de geschillencommissie. Je kunt het schoolbestuur bereiken door een email te sturen aan het college van bestuur van mijnplein. Het mailadres is contact@mijnplein.nl. Wil je in het emailbericht je contactgegevens vermelden, zodat zij je kunnen bereiken? Een inhoudelijke toelichting op het verzoek voor contact is niet nodig. Wel is het aan te bevelen kort de aard van de kwestie weer te geven. Een voorbeeld: ‘De klacht gaat over de communicatie van de school m.b.t. ons kind’. mijnplein is aangesloten bij de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). Je kunt deze bereiken op: Stichting GCBO postbus 394 3440 AJ Woerden Tel: 070-3861697 Email: info@gcbo.nl Telefonisch zijn zij bereikbaar van 10.00 tot 12.30 en 13.30 tot 16.00 uur.
Het kan ook voorkomen dat je klacht te maken heeft met de werkwijze van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Dit kan voorkomen als het samenwerkingsverband een rol speelt in de extra ondersteuning voor je kind. In dat geval moet je de klacht richten tot de klachtencommissie van het samenwerkingsverband. Deze gegevens kunt u aldaar opvragen.
Deze klachten zijn alleen van toepassing als ze betrekking hebben op de medezeggenschap op school- of stichtingsniveau. Anders gezegd: de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad is er dan bij betrokken. Zij kunnen zich wenden tot: Landelijke Commissie voor Geschillen WMS Onderwijsgeschillen Postbus 85191 3508 AD Utrecht Tel: 030-2809590 Email: info@onderwijsgeschillen.nl Tot slot zijn er nog twee instanties die een rol kunnen spelen: Vertrouwensinspecteur Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kun je contact opnemen met één van de vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie via telefoonnummer 0900-111 3111 (lokaal tarief) werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict door een schoolmedewerker jegens een minderjarige leerling, is de school wettelijk verplicht het bevoegd gezag te informeren. Vervolgens is het bevoegd gezag verplicht aangifte te doen bij politie/justitie.