Onze Onderbouw: Een Inspirerende Start voor Jonge Kinderen
Bij onze school streven we ernaar jonge kinderen optimaal te begeleiden tijdens hun eerste stappen op de basisschool. In de onderbouw richten we ons op het ontwikkelen van zelfredzaamheid en het doelgericht werken aan essentiële taal- en rekenvaardigheden. Dit doen we binnen een rijke leeromgeving met een breed aanbod aan keuzes.
Zelfredzaamheid en Structuur
Onder zelfredzaamheid verstaan we het vermogen van kinderen om om te gaan met uitgestelde aandacht, een goede luister- en werkhouding te ontwikkelen en te wennen aan verschillende werkvormen. We bevorderen deze zelfstandigheid door gestructureerd en voorspelbaar te werk te gaan, wat ook een gevoel van veiligheid biedt. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met verwachtingen.
Spel als Basis voor Ontwikkeling
Spelen is de meest effectieve manier voor jonge kinderen om zich te ontwikkelen. Daarom vormt spel de basis van ons International Early Years Curriculum (IEYC). Dit curriculum is specifiek ontworpen voor jonge kinderen en is een uitwerking van het International Primary Curriculum (IPC). Het doel is om leren zo krachtig, effectief en leuk mogelijk te maken.
Gebaseerd op Kinderontwikkeling
Het IEYC is gebaseerd op de ontwikkelingskenmerken van kinderen in de kleuterfase (4-6 jaar). Onze aanpak is geïnspireerd door de onderwijsvisies van Annerieke Boland en de breintheorieën van Betsy van de Grift, naast de leerprincipes van het IPC.
Tijdens de kleuterfase maken kinderen belangrijke ontwikkelingen door:
Onderwijs dat Nieuwsgierigheid Prikkelt
Om aan te sluiten bij deze kenmerken en ontwikkelingen, bieden we een onderwijsprogramma dat de natuurlijke nieuwsgierigheid en exploratiedrang stimuleert. Spel blijft hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Interactie met de omgeving en de leerkracht is cruciaal om tot leren te komen.
Een Rijke en Dynamische Leeromgeving
Het IEYC gaat uit van het principe dat een rijke leeromgeving de brede ontwikkeling van het kind ondersteunt. Samen met de kinderen bouwen we aan deze leeromgeving, waardoor ze zich medeverantwoordelijk voelen en leren zorgdragen voor hun omgeving. Dit helpt hen te begrijpen hoe een rijke leeromgeving kan bijdragen aan het oplossen van vraagstukken en het ontwikkelen van vaardigheden zoals lezen en schrijven. De leeromgeving is dynamisch; door continue reflectie worden elementen toegevoegd of aangepast.
Leerkracht als Inspiratiebron
De leerkracht speelt een centrale rol als inspiratiebron. Door het plezier in leren over te dragen en het goede voorbeeld te geven, zowel in spel- als leersituaties, motiveert de leerkracht de kinderen. Spelsituaties zijn bij uitstek geschikt om wat geleerd is in de praktijk toe te passen.
Onze aanpak in de onderbouw biedt jonge kinderen een stevige basis, waarbij spel en leren hand in hand gaan, zodat ze zich veilig en gestimuleerd voelen om te groeien en te leren.